“Buy less, choose well and make it last.”  Wijze woorden uitgesproken door Vivienne Westwood die nu all over the internet prijken en vele minimalisten als mantra gebruiken. Ik beschouw mezelf niet als een minimalist, maar na er veel over te lezen en meerdere zelfuitgeroepen minimalisten te volgen op Youtube, leerde ik de afgelopen tijd wel het een en ander bij. Een van de ideetjes die ik oppikte was om mezelf uit te dagen een maand lang niets materialistisch te kopen. De afgelopen maand ging ik die uitdaging aan en dit is het resultaat.

311ebfcea85d49b5d599de97c6f58aab

1 – 6 november: De uitdaging was nog nieuw en de belofte zat nog vers in mijn geheugen. Vastberaden trok ik naar de supermarkt om mezelf een nieuwe Netflix-kaart te kopen.. En daar ging het al bijna fout. Ik dacht eventjes naar de headlines op de wekelijkse magazines te kijken tot ik plots uit mijn ooghoeken iets zag blinken. Het boek ‘Kilocomplot’ geschreven door An Bogaerts. Jullie weten intussen vast al dat ik nogal een obsessie heb met voeding, waarom we wat eten en waar alles vandaan komt. Dit boek gaat over dieëten, waarom het net niet te doen en waarom het gegeven “dieëten” niets meer is dan een psychologisch spelletje. Maar ik was sterk en legde het boek terug. Met een Netflix-kaart en een glimlach op mijn gezicht liep ik de winkel uit en bijna deed ik een vreugdesprongetje omdat ik bewust nee had gezegd tegen mezelf. Geen maar, geen misschien of later. Gewoon nee. Applausje voor mezelf, een warme thee en series kijken maar.


7 – 13 november: Met wekelijks drie vrije dagen – het leven van een parttimer – kan je je inbeelden dat ik aardig wat vrije uren heb. Dat ik een maand lang geen van die uren mag benutten om nutteloos te shoppen, resulteert dan al gauw in uren en uren films en series checken. Dat was vorige week zo, dat was deze week niet anders. Oh en Trump werd president van Amerika. 9november2016, #neverforget. In donkere tijden moet een mens het licht zoeken en dat vond ik in de Hema bij de fietslichtjes. Dit meisje fiets voortaan weer veilig verlicht door de duisternis. Niet echt een nutteloze aankoop dus. In het weekend wou ik plantjes kopen op de zondagse bloemenmarkt. Planten die echt niet nodig heb dus verloste ik mezelf van dat idee en begon planten die ik al had te verpotten. Van twee Sanseviera’s maakte ik er vijf, ik gaf ze leuke plaatsjes in huis en natuurlijk spamde ik Instagram daar mee vol. POIDH!


14 – 20 november: Al enkele weken leen ik mijn roomie haar warmwaterkruik en deze dinsdag ging ik eindelijk zelf om eentje. Thuisgekomen bleek er plots ook een nieuwe zwarte jas en een wollen jurkje in mijn tas te zitten. Oops. Ik kan wel vertellen dat ik nog geen lange zwarte wintermantel heb en dat dat jurkje al sinds vorig jaar in mijn kont beet – ik zag het nu wonder boven wonder opnieuw in de winkelrekken. Een beetje een ment-to-be-gevoel, maar héél eerlijk: ik heb ze beide niet nodig. Breng ik ze terug. Nope. Ga ik ze wel degelijk dragen. Hell yeah! De rest van de week was best druk met werken, persdagen in Antwerpen, opening van ‘Hands on Design‘ in het Designmuseum in Gent, uitgaan tot de vroege uurtjes en bekomen van dat alles in de zetel. Ik hield het allemaal heel budgetvriendelijk, maar hell to the no dat ik ooit nog meer dan vier euro – i kid you not – uitgeef aan een veel te kleine, vegan wrap bij Starbucks. What was I even thinking? Ohja, honger als een paard en dat was de snelste oplossing.


21 – 27 november: Vraag me niet waar mijn hoofd stond, maar deze maandag had ik het geniale idee om naar het Fomu te gaan. Laat me je wenkbrauwen terug naar beneden halen: Het Fomu is gesloten op maandag. Bij deze bleef mijn portemonnee een trein- en toegangsticket rijker, maar ik heb wel de hele dag lopen balen.Woensdag ging ik Roland Van Campenhout kijk, zomaar in een cafeetje in Gent. Donderdag was ik bij de opening van We Are Labels in Antwerpen en vrijdag ging ik late night kunst opsnuiven in het Gentse SMAK. Zaterdag speelde Kapitan Korsakov in de Handelsbeurs en daarna trok ik het Gentse nachtleven in. Als één weekje druk was met geld uitgeven aan ervaringen in plaats van materialistische dingen (de Groene blouse uit We Are Labels niet meegerekend), dan was het deze week wel.


28 – 30 november: De week was langer dan enkel maandag tot woensdag, maar de maand was dat niet meer en vandaar de ietswat rare data. In de nasleep van de vorige week, wou ik eventjes niets doen. Dat de temperaturen deze dagen ook alleen maar goed zijn achter glas, zit er ook wel voor iets tussen. Maar maandag waagde ik me nog aan een glaasje wijn op café, dinsdag deed ik hetzelfde,maar dan om een fijn blues concertje mee te pikken en woensdag kroop ik met de katten in de zetel. Uitgeteld keken we nog een aflevering of twee van Jessica Jones om daarna elk ons bedje in te kruipen.

Een maand “niets kopen” is best vermoeiend. Volgende keer neem ik me voor om een maand niets te doen. Misschien dat ik dan wat meer uitgerust zal zijn. Maar eerst de komende dagen al mijn cadeaus voor oudjaar op de kop tikken.

Liefs, Naomi

Wanneer hielden jullie voor het laatst bewusts je portemonnee gesloten? En welke series kijken jullie zoal op netflix.

3 gedachten over “No buy November

  1. We zouden allemaal wat bewuster met ons koopgedrag mogen omspringen. Shoppen om te shoppen terwijl je helemaal niets nodig hebt, is eigenlijk zo absurd als je erover nadenkt 😀 Ik hou ook veel beter mijn ogen open naar zaken die ik echt wel kan gebruiken, net een nieuw paar zwarte sneakers aangeschaft (met korting!) die ik al zo lang wou omdat m’n vorige echt wel klaar zijn voor de vuilbak na 3 jaar. Ik kijk Suits!
    Naomi, x

    Like

  2. Leuk artikel! Heel toevallig heb ik deze maand heel bewust geleefd, oké ja ik heb wel enkele dingen gekocht maar niets dat gewoon in mijn kast hangt als voer voor de motten of iets dat ik gewoon koop om te kopen.
    Wel is het de eerste maand sinds ik werk dat ik niet op 0,00 euro eindig en daar ben ik super fier op! Het was niet gemakkelijk (ik ben echt een shopaholic eerste klas) maar ik ben nu super fier op mezelf ^^

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

