Food/Inspiration

Never underestimate the power of breakfast

Hoi liefjes. We zijn over halfweg mijn reisje, maar omdat ik niet de tijd heb om on the go te bloggen – lees: editen op enkel een iPhone is niet alles – zette ik nog voor mijn vertrek deze blogpost op poten. Over ontbijt. Oh jawel! Het moest er een keertje van komen. Ik schreef al zo vaak dat ontbijt mijn favoriete maaltijd van de dag is en als het van mij afhangt dan at ik dat gewoon drie maal per dag. In het weekend durf ik dat wel eens doen, en zeker met de twee recepten die ik hier voor jullie heb klaarstaan. Benieuwd? Lees dan gewoon mee.


Oatmeal pancakes – Ik heb het er al vaker over gehad, ik deelde al meerdere foto’s, maar deze keer heb ik de samenstelling een beetje aangepast. Ingrediënten: 1glas* havervlokken – 2glazen* sojamelk – 2tl gebroken lijnzaad – 1 afgestreken el macapoeder – 1zakje vanillesuiker.

Ik licht kort toe hoe alles werkt
Havervlokken zijn niet enkel voer voor dieren, maar ook voor iedereen de gluten intolerant is. Zelf ben ik dat niet, ik heb een hekel aan havermout, maar de gemalen vlokken in mijn pannenkoek zijn hemels.
Sojamelk want ja, vegan! Je kan ook havermelk gebruiken. Rijstemelk vind ik dan weer minder werken. Misschien door het gebrek aan smaak, maar test het gewoon zelf eens uit.
Gebroken lijnzaad in combinatie met water gedraagd zich als ei, wat dan weer zorgt dat je mengsel gaat binden. Koop gerust gewoon lijnzaad, dat is goedkoper. Eens in de blender breekt het toch.
Macapoeder is een vegetarisch/veganistisch alternatief om onder andere B-vitaminen en eiwitten op te nemen. Het is ook rijk aan mineralen als ijzer, calcium en magnesium.


En dan nu, bakken maar. Oh met bovenstaande hoeveelheden bak ik een 10tal pannenkoeken.
– Gooi alles in de blender en laat draaien tot je een gladde massa hebt. Deze zal dikker uitvallen dan klassiek pannenkoekenbeslag. No worries, we zijn dan een variant van American pancakes aan het maken. 
– Olie je pan in en wacht tot je pan goed heet is. Zelf bak ik pannenkoeken vetarm. Met enkele druppeltjes olie – zonnebloemolie is neutraal van smaak – kan je al gauw een 3-4 pannenkoeken maken.
– Giet het beslag in de pan. Let op: oatmealpancakes zijn vrij klein en dik. Hou hier rekening mee bij het uitgieten van het beslag. Bak langs een kant tot het vocht er vrijwel uitgetrokken is en draai dan voorzichtig om.
– Bak al je beslag op en top af naar keuze. Ik koos voor (bevroren) blauwe besjes en gesmolten chocolade. Om je vingers bij af te likken!
– Smakelijk!

dsc00579-copy

Het tweede recept is granola! Te koop in zowat elke zichzelf respecterende supermarkt. Maar laten we eerlijk zijn: het kan verdomd duur zijn. Hier is en basic recept waardoor je, mits een kleine (financiële) inspanning, deze lekkernij gewoon zelf maakt. Waar zijn die handjes?!
Ingrediënten om ruim 1kg granola te maken: 200g havervlokken – 150g amandelschilfers – 100g notenmengeling – 150g walnoten in stukjes – 50g pompoenpitten – 50g zonnebloempitten – 60g lijnzaad – 2el kaneel – 100g agave siroop – 8el water – 100g chocolade in stukjes – 100g rozijnen. Oh en bakpapier, al gebruikte ik zelf zilverpapier en ging dat ook perfect.

dsc00567-copy

– Verwarm de oven op 180°C.
– Strooi alle droge vlokken, noten en zaden op je bakpapieren en schep goed door elkaar.
– Voeg de kaneel en agave siroop toe en schep opnieuw goed door elkaar.
– Sprenkel je water er overheen en plaats in de oven.
– Bak voor 15min, schep om na 5minuten en opnieuw na 10min. Haal uit de oven wanneer alles goudbruin is en je keuken heerlijk ruikt.
– Laat eventjes afkoelen, voeg de rozijnen toe en wanneer alles koud genoeg is de chocolestukjes.
– Laat volledig afkoelen en schep in een grote hersluitbare pot.

dsc00569-copydsc00575-copydsc00583-copy

Zo bij deze heb je twee zelfgemaakte veganistische ontbijtjes om je lief, je ouders of gewoon een vriend(in) te imponeren. En wie weet post ik er in de toekomst nog meer. Feel free to follow!

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

*Een glas: Ja, ondanks dat ik wel een keukenweegschaal heb, doe ik veel op gevoel. Met een glas bedoel ik hier een basic glas waar ongeveer een 30cl in kan. Boordevol of tot een cm onder de rand, het is zowat eender. Koken is toch altijd een beetje trial and error.

Heb jij nog lekkere (vegan) ontbijtjes die ik zeker eens moet proberen of heb je een niet zo vegan ontbijt dat je graag eens in een vegan versie zou proeven. Laat het gerust weten en wie weet zet ik binnenkort wel een nieuw receptje online.

3 thoughts on “Never underestimate the power of breakfast

Geef een reactie

