Food/Inspiration

What do you eat? – Veganism.

“Wat eet jij eigenlijk?” Vier woorden met een vragende intonatie die ik spuugzat ben gehoord. Ja ik ben veganist. Ja ik heb het geluk in een grote stad te wonen – is Gent groot? – en ja ik eet nog iets anders dan wortels, sla en tomaat. Zoals ik al meerdere keren aanhaalde, haal ik mijn inspiratie uit kookboeken en youtubefilmpjes. As ik tijd heb deel ik dat met veel trots op instagram. Maar het leukste aan veganistisch koken: je hoeft echt niet de beste keukenprinses te zijn. Ik kan het weten.


Breakfast. Oh my god, I love breakfast. Ik schreeuw het zo vaak van de daken dat vogels me toeschreeuwen “ja we weten het nu wel al!”  Smoothiebowls, nicecream, granola en niet te vergeten pannenkoeken op zondag. Gewone pannenkoeken, banaanflavour, havermoutpannenkoeken, .. Name it en ik gooi ze op je bord.
Kom eens wat dichter. Wist je dat speculoospasta, zwarte choco*, pindakaas en confituur ook gewoon vegan zijn?

Noon: Ontbijten doe ik altijd zoet. Middageten is dan weer hartig. Hummus for president en wraps zijn de nieuwe boterhammen. In de zomer met een salade, in de winter een dikke soep. Maar aangezien het in België de ene dag zomer is en de andere winter, wisselen die twee zich vaker af dan zou moeten. Naast hummus kan je van zoveel groenten een boterhamspread maken. Wortelen, rode biet, olijven(tapenade), aubergine,.. Name it. 

Snack often. Nootjes zijn key. Maar ook (bevroren) fruit, zelfgemaakte guacamole en chocolade vinden de weg naar mijn mond. On the go een stukje peperkoek, een fruit/notenreep of gewoon een tweede lunch. Food is life!  Heb je het toch liever hartig? Probeer eens een toast met groenten-, hazelnoot- of wortelpaté.

Dinner. Waar begin ik. Zoete en gewone aardappelen, pasta-pasta-pasta, quinoa (spreek je trouwens uit als kien-wa), rijst en couscous. Eet jij ze allemaal? Op een lazy Friday voeg ik bij eender wat verse tomaten, rauwe champignon en wat avocado. Heb ik meer geduld, dan maak ik gevulde aardappelen/tomaten/paprika in de oven, een heerlijke linzencurry of groentenratatouille met wat er die dag in de koelkast zit. Andere favorieten zijn risotto (zonder parmezaan), rijke wok, chili sin carne, of simpelweg broccolipuree. 
Protip: ik maak altijd teveel klaar. Leftovers zijn de dag erna nog zo lekker.

Denk jij bij al deze gerechten automatisch aan vlees, vis, gevogelte of extra zuivel? Ruil het in voor een niet-dierlijke toevoeging/vervanging en go crazy met je kruidenpotjes. Niet zo fronsen, gewoon doen. 

 

Dus, wat denk je? Small town city vs stadsmeisje? Eten wij niet gewoon hetzelfde? Meeste dingen kan je in de grotere supermarkten kopen. En elke stad naast een boerendorp heeft ook wel een bio- / natuurwinkel waar je wat moeilijker te vinden producten kan kopen. De eerste die nog eens vraagt of ik enkel wortels en sla eet, steek ik een weekje in een konijnenhok.

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

*Lang niet alle zwarte choco is vegan. Kijk goed op het etiket. Hetzelfde voor pure chocolade. ALTIJD het etiket lezen. Mijn meest uitgesproken zinnetje? “Nee-danku, niet vegan.”

Wil je graag eens iets vegan klaarmaken maar weet je niet waar beginnen, stuur me gerust een berichtje en ik help je met veel plezier. 

 

5 thoughts on “What do you eat? – Veganism.

  1. Ontzettend veel dingen die ook op mijn dagelijks menu staan, ook al ben ik geen veganist. (Ik vrees dat ik daarvoor net iets te veel verzot op kaas ben.) Je bordjes zien er erg leuk uit en hier en daar wat inspiratie opgedaan om iets anders uit te proberen. Super! Overigens best nieuwsgierig hoe jij je gewone pannenkoeken maakt op veganistische wijze!

    Liked by 1 persoon

    • Fijn om te horen dat je er inspiratie uit haalt. Voor “klassieke” pannenkoeken vervang in de eieren door 1eetlepels gebroken lijnzaad aangelengd met een 2 eetlepels water per ei. Dat vervangt je ei en je proeft het niet. En ik bak met een druppeltje olijfolie ipv bakboter. Olijf of andere olie is vaak overheersend van smaak, zonnebloem is dat niet. Oh en de melk vervang ik door soja of havermelk. Ik probeerde ook eens rijstemelk maar dat was een dikke fail. Kan ook aan de hitte van mijn pan gelegen je hebben.

      Voor dikke pannenkoeken zoals op de foto vervang ik de helft of alle bloem door een (half) glas havermout of muesli en soms laat ik de lijnzaad om ei te vervangen zelfs gewoon weg. Ook weer alles door de blender halen. Tot je een smooth papje hebt.

      Als laatste variant doe ik soms een banaan bij mijn mengsel (vnl als ik die met muesli maak) om alles nog wat meer smaak te geven.

      Alsjeblieft. Probeer zeker zelf eens en laat gerust weten of het gelukt is.

      Like

      • Oh, ik zou er helemaal niet aan gedacht hebben om dat met muesli te doen. Ga ik zeker eens uitproberen! Bedankt voor de tips 🙂

        Liked by 1 persoon

  2. Wauw, supergoed artikel, Naomi! Zoveel ideeën en tips (en die reactie over pannenkoeken hierboven: nu heb ik extra veel honger!), je mening mooi overgebracht zonder dat ik me als vegetariër aangevallen voel. 😉 Wel eet ik het grootste deel van de tijd veganistisch (ik vind het al moeilijk om niet-vegan te ontbijten want plantaardige melk for prez haha) 🙂 Oh en ik leef voor chili sin carne en curry’s! X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

