Fashion

Owning less is better than organising more

“Hoe zou het nog zijn met?” We kennen allemaal wel dat kleine zinnetje uit de Humo, waarna de naam van een godvergeten artiest, crimineel of zelfverklaarde BV volgt. Ik noem geen namen, maar ik weet dat jullie nu allemaal iemand of iets in gedachten hebben. Ik ook, mijn Capsule Wardrobe. Een nieuwe job staat voor de deur en dus is het nog eens tijd voor een update. Lees je mee? 

De voorbije maanden liet ik het hele concept wat verwateren. I know, ik had goeie voornemens! Maar of je die nu maakt op 1 januari of drie maand later, zonder een pistool tegen je hoofd zijn zo’n vluchtige woorden gedoemd om te worden vergeten. Niet dat ik alles overboord gooide en terug ging naar mijn gewoonten van vroeger, verre van. Maar ik had er wat meer op kunnen letten. Foutjes gebeuren snel, en of het nu door een lege maag komt of door een onverzadigbare koopdrang, honger hebben we allemaal wel eens.

DSC00268 copy

Wat deed ik goed: 

  • Ik verkocht zoals gezegd een heleboel kleren en nam er afscheid van, zonder een traantje weg te pinken.
  • Ik droeg combinaties – stylish, what else – die ik vroeger niet zou gemaakt hebben.
  • Ik ging op reis en kocht niets nieuws. Dat het daar in Marrakech 40°C was en je liever niets aanhad is bijzaak.
  • Leren nadenken alvorens iets te kopen gewoon omdat het mooi is? Check!
    Bikini? Ik heb er genoeg om onze enige zomerse dag te coveren. Blazer of cardigan, in het zwart zegt u? Ik vrees dat Harry Potter nu al allemaal zijn gewaden terug wil. Een minishort, comfy? Keer terug naar de bikini’s en lees alles nog eens opnieuw.

Wat kon beter:

  • Gho, ik kan nog wel een zwarte skinny jeans gebruiken. De andere beginnen wat afwassen te geraken. Handmatig kleuren? Wie doet dat nu.
  • Ooh kijk een tanktop! Heb ik dat al? Ja in alle kleuren, maar nog niet gestreept.
  • Moh, de perfecte zwarte trenchcoat! Ik heb er al eentje die 10cm korter is, maarja, dat is niet hetzelfde he.
  • Yes, een hele shoppingtocht niets gekocht… Until a wild and expensive bra appeared. Ik ben zo slachtoffer van mijn eigen lakse gedrag. Moeder vergeef me!

Oke, die BH en trenchcoat reken ik niet mee in mijn capsules, maar ik had ze ook niet nodig. Verre van zelfs. Beter had ik het geld op mijn spaarrekening gezet. Of doen enkel verstandige volwassen mensen dat?

Maar back to business en we gaan er weer tegenaan. Ik haal mijn hele kast weer leeg en vertrek van goeie basics. Daarmee kan je alle kanten uit en heb je steeds in no time een outfit voor handen. 

3 2 1 let’s do this! 

En dan nu, het moment van de waarheid.. 

DSC00231 copyDSC00228

  • 4 losse broeken – 3 skinny jeans – 1 boyfriendjeans
  • 3 rokken – 3 shorts
  • 9 t-shirts -5 tops – 2 longe sleeve shirts – 5 hemden
  • 4 blazers – 3 cardigans – 4 truien
  • 7 jurken – 2 playsuits – 1 jumpsuit

Kennen jullie het principe van een Capsule Wardrobe nog? Nee, in mijn eerste blogpost lichtte ik het eventjes toe.  Ik kom na wat hoofdrekenen op 56 stuks en dat is ver boven het streefgetal van de meeste die hard fans. Maar zoals ik zei wil ik me er niet meer zo strikt aan houden en ben ik blij met mijn getal onder de zestig. (Er zijn ook nog liggende stuks, niet zichtbaar, wel wel mee opgenomen in het totale sommetje.)

Missen jullie kleur? Voeg gerust wat kleur toe aan je eigen kleerkast, maar met een vijftal opvallende stuk heb ik meer dan genoeg. Less is more.

Laat die nieuwe job nu maar komen.

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

PS: Herkennen jullie de stuks die al vanaf de eerste capsule meegaan? Het zijn er redelijk wat. 

6 thoughts on “Owning less is better than organising more

  1. Ah goed bezig! Ik heb het een tijdje geleden ook gedaan en kwam ook met moeite net onder de 60 stuks. Wel een heerlijk opgeruimde garderobe en heel wat onzinnige kledingstukken armer. Een mooie manier om je kledingkast op te ruimen!
    Leuke blogpost ook, zo gecombineerd met het filmpje. 🙂

    Like

    • De allereerste keer kwam ik aan 36 stuk, maar ik voelde wel dat dat echt te weinig. Dankjewel! Het is mijn eerste filmpje, een probeersel zeg maar. Misschien maak ik er in het vervolg nog meerdere.
      Jij ook veel succes met jouw Capsule 😉 xx

      Like

  2. Wauw knap! Ik durf mijn stuks niet te gaan tellen :O
    Maar wil het concept van de Capsule Wardrobe wel eens testen! 😀
    Minimalisme zorgt voor structuur en minder stress, let’s do this!
    Dankjewel voor de leuke post!

    Like

  3. Ookal zit je misschien boven het aantal waar de diehards naar streven, ik vind het toch héél erg knap van je hoor! Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen haha; misschien iets om eens uit te proberen in de toekomst… 😉

    Like

  4. Ik probeer ook op geregelde tijdstippen kledingstukken weg te doen, wanneer ik iets een jaar niet gedragen heb is het volgens mij het beste het gewoon weg te schenken! Meer plaats in de kleerkast voor nieuwe spulletjes, en zo blijft het doorgaan bij mij 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Pingback: Buy style, not trends – no buy May | TEMPS POUR NOUS

Geef een reactie

