Travel

Naomi zegt Marrakko – Dag 3 en 4

Juni zit er bijna op, het is nog steeds slecht weer in België en de EK-gekte wordt dag na dag erger. In de tussentijd ben ik ook kort op reis geweest. Naar Marrakko – of dat is toch wat ik er de voorbije tijd steeds uitfloepte. Dag één en twee schreef ik al neer. Vandaag zijn dag drie en vier aan de beurt. Lees je mee?

Onze derde dag stond volledig in het teken van een daguitstap naar Essaouira – een van de vele kuststeden van Marokko. Waarom we voor deze stad kozen? Omdat het in de excursiebundel van ons hotel stond. Kwestie van vingerdik de toerist uit te hangen, no shame at all. Dat de medina daar ook UNESCO werelderfgoed is, lazen we pas achteraf.

Onze wekker ging om zeven uur in de ochtend, ons ontbijt namen we een half uurtje later en tegen kwart na acht kwam het busje ons ophalen. In tegenstelling tot de vorige dagen waren we deze keer wel op tijd aangekleed. Als drie zenuwachtige schoolkindjes wachtten we tot de deurbel van het hotel ging en we konden vertrekken.

Vier uur duurde de busrit. Vier uur! Vier uur lang zater er Hollandse trienen (#sorrynotsorry) te giechelen en te discussiëren. Vier uur van slapen, wakker schrikken, spelletjes spelen op onze gsm en voorbijglijdend landschap bestuderen. We stopten drie keer: de eerste keer was een plaspauze, de tweede keer konden we gaan kijken naar de productie van arganolie en de derde keer stopte de bus omdat er geiten van ‘Hot Lava’ aan het spelen waren. Of het opgezet spel was laat ik hier in het midden.

Eens aan de kust liepen we wat door de plaatselijke medina, aten we in een klein Indisch restaurantje – no shit sherlock – en deden wa wat kleur op aan het strand. We hadden gelezen dat de kuststeden een pak koeler waren dan het binnenland, wat zoveel betekende als: eindelijk eens niet sterven van de hitte. De zon was warm maar draaglijk. Helaas was het na vier uur kuieren en luieren alweer tijd om huiswaarts te keren. De terugweg was lang, warm en al snel lag de halve bus te dutten.

Terug in het hotel was het al bijna tijd voor ons avondeten en slim als we waren hadden we de avond voordien gevraagd of we daar konden eten. Een frisse douche, wat online-time en getreuzel later stonden er heerlijk geurende linzensalades, bladerdeeggebakjes en tajines op ons te wachten. Buikje vol, kopje leeg en bedje in.

De laatste dag was de warmte dag. Wat aanvoelde als verschroeien bleek IN DE OCHTEND al een ferme veertig graden te zijn. Minder snugger dan de vorige dag besloten we een wandeling te maken – in de blakke zon – in de Menera Gardens. Wie op de link klikt, ziet dat het domein bestaat uit een olijfboomgaard met centraal een groot meer/vijver. Bij onze aankomst bleek er helemaal geen water te zijn. Compleet uitgedroogd! Holy moly, maar niet helemaal verwonderlijk als je weet dat het in Marrakech de hele zomer niet regent (gehoord van een taxichauffeur).

Door de hitte lieten we ons plan om daar wat rond te kuieren direct varen en besloten we om schaduw te zoeken in het enige gebouw dat er stond. Ik weet niet hoelang we daar juist zaten. De tijd maten we vooral aan de snelheid waarmee onze flesjes water op geraakten. Dus na enige tijd keerden we terug naar het hotel, zochten we nog een uurtje of twee verfrissing in het voetbadje en trokken we daarna richting luchthaven.

Bye bye Marrakech. Bye bye (te) warme temperaturen. Bye bye hoofddoek en bye bye zorgeloos vakantiegevoel. Terug naar regenachtig België, waar zomer niet echt een seizoen te noemen valt, maar eerder een zeldzame dag ergens tussen mei en oktober. Terug naar onze eigen bedjes, zelf koken en hopen dat er geen rekeningen in de brievenbus zitten.
Back to life, back to reality.

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

Voila! Bij deze zijn jullie – ja mama & papa, jullie – weer helemaal mee met mijn leven en kunnen we weer verder praten over andere dingen.  Toedels poedels, en tot snel!