Travel

Naomi zegt Marrakko

Hoi,

Juni zit er bijna op, het is nog steeds slecht weer in België en de EK-gekte wordt dag na dag erger. In de tussentijd ben ik ook kort op reis geweest. Naar Marrakko – of dat is toch wat ik er de voorbije tijd steeds uitfloepte. Natuurlijk weet ik dat het Marokko is, maar helaas wist ik niet dat je er in juni vergaat van de warmte. Toch deden we – ik ging met twee vriendinnen – heel wat leuke dingen. Vandaag vertel ik over onze heenvlucht en aankomst, lees je mee?

Het hele reisgevoel kwam maar traag op gang aangezien we pas ’s avonds vlogen. Onze vlucht was rond acht uur, maar helaas hadden we nog niet gegeten. Een snelle hap & wat chips uit de airport-supermarkt later waren we klaar om in te checken. Ware het niet dat een van ons nog een flesje Fanta in haar rugzak had en we dus eerst dat obstakel nog moesten wegwerken alvorens door te kunnen lopen en neer te ploffen bij onze gate. Van al dat wachten ben ik geen fan en zeker niet als ze pas later dan voorzien beginnen met boarden. Maar kijk, geen gezaag en getreur. Betere temperaturen stonden ons op te wachten en eens op het vliegtuig viel ik toch quasi als een blok in slaap.

Het is Ramadan en we vlogen naar Marrakech. Drie maal raden waar ik van wakker schrok op de vlieger: juist ja, Iftar – de maaltijd na zonsondergang. Plots begon het grootste deel van de passagiers te eten en al snel hing ook de geur van koffie en thee in de lucht. Hongerig als we al weer waren, sloegen ook wij enkele snacks en wat water achterover. Bij het landen sloeg er ons direct een warme avondwind in het gezicht. Warm, maar aangenaam. Het was op dat moment half twaalf plaatselijke tijd en wij hadden enkel een t-shirt aan. Dat beloofde voor de komende dagen.

Anderhalf uur uur later waren we eindelijk doorheen de paspoortcontrole, hadden we onze Euros gewisseld voor Dirhams ( €1 is ongeveer 10 Dirham) en waren we zo moe dat we akkoord gingen met een taxi die meer dan het dubbele vroeg dan eender welke taxi we in de dagen daarna nog zouden nemen. Vermoeidheid, het neemt je zin om te onderhalen direct weg. Kleine tip: De officiële taxi’s zijn geel. Al de rest zijn zelfuitgeroepen chauffeurs met vaak niet eens gordels in de auto. Laat je niet misleiden.

Na een relatief korte taxirit werden we afgezet aan de rand van de Medina waarna een loopjongen ons begeleidde naar ons hotel. Dit doen ze hier frequent en zelfs zonder te vragen. Als je dit niet wil, zeg dan op tijd dat het niet moet en dat je zelf wel de weg zal vinden. Helaas waren wij doodop, was het al tegen half twee ’s nachts en konden we amper nog pap zeggen. Het enige wat we wouden was de kortste weg naar ons hotel vinden en slapen! Tip: het is moeilijk om ongevraagde gunsten in één keer af te wimpelen. Het is bij de bevolking ingebakken dat ze blijven aandringen. Dit is met de beste bedoelingen, maar ze willen er natuurlijk ook een centje voor. Blijf rustig, blijf vriendelijk en blijf – terwijl je wegstapt – kordaat nee zeggen.

Toen we eindelijk in onze kamer waren kropen we direct in bed om vastberaden lekker lang uit te slapen. De kamer had airco en al snel waren we alle drie weg naar dromenland. Plots werden we ’s nachts wakker door luid gepraat en gezang door speakers. Geen van ons drie wist wat er gaande was – research nihil – maar we besloten er gewoon doorheen te slapen. De volgende ochtend kregen we te horen dat dat het nacht/ochtendgebed is en dat dat dus de andere nachten ook het geval zou zijn. Gelukkig waren we gewapend met oordopjes om elkaars rare geluidjes niet aan te moeten horen.

We verbleven trouwens in een Riad vlakbij Jamaa El Fna, het grote plein middenin de Medina. Omgeven door winkeltjes, kraampjes en restaurants. Elke riad is een beetje hetzelfde: centraal heb je een grote eetplaats, met daarrond meerdere verdiepen hoog alle hotelkamers. Ons hotel al had drie verdiepen en als kers op de taart nog een dakterras. Helaas was het overdag té warm om daar te liggen, maar we haalden onze schade dan ’s avonds wel in. Om naar het avondgebed te luisteren, om de zonsondergang te aanschouwen, om de reflecteren op onze dag, maar vooral om tot rust te komen na een dagje in de extreem drukke binnenstad.

So far voor het eerste deel. Woensdag schrijf ik over onze eerste twee dagen. Vrijdag over de laatste twee. Hopelijk tot dan!

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

Er waren meerdere camera’s mee op onze trip naar Marrakech. Maar zoals zichtbaar aan de kwaliteit werden vele foto’s nog steeds gewoon met onze smartphone genomen. Daarnaast hadden we ook nog een compactcamera en twee analoge lomo-toestellen mee, maar de de resultaten val die laatste wachten we nog af. Hou vooral de hashtag #naomizegtmarrokko in het oog. Daarop postten we al heel wat foto’s en er volgen er zeker nog.

7 thoughts on “Naomi zegt Marrakko

1. Ik zou ook geen dienst meer kunnen afslaan na zo een late lange reis, Ryanair en zijn vluchturen toch altijd ;).
    Heel mooie foto’s! Enorm benieuwd naar je volgende posts. Nog nooit in Marakech geweest, maar er al zoveel positieve verhalen over gehoord…!

Liked by 1 persoon

• Ja ik haat het echt om met Ryanair te vliegen, maar het was echt een koopje (vlucht+hotel) dus ach, dan neem je dat er bij he. Echt een heel mooie stad, maar het heeft ook wel zijn mindere kantjes. Allen te verbinden met armoede. Maar over het algemeen echt overal warm onthaald.