Nope, hier geen gezever over hoe je in 3 2 1 een bikinibody bekomt. Als professionele luiaard ben ik echt niet de persoon om je daar heen te loodsen, meer zelfs. Ik zou zeggen “kijk in de spiegel en doe gewoon een bikini aan. Punt.” Maar waar ik het deze keer wil over hebben is dus over voeding vanuit mijn eigen standpunt. Geen gezever over voedingswaarden, goede en slechte vetten, maar wel een korte toelichting over hoe en waarom ik doorheen de jaren besloot om van vegetariër naar veganist te verschuiven en zoveel mogelijk bio en lokaal eet. 

Al jaren ben ik vegetariër. Die beslissing nam ik als prille puber nadat een leidster op zomerkamp de geheimen van de vleesindustrie uit de doeken deed. Daar zit je dan, als veertienjarige, met een droog gebakken kotelet voor je neus. Thuisgekomen had ik een lange babbel met mijn ouders, zochten we samen naar alternatieven en de rest is geschiedenis.


In het begin was ik een strikte vegetariër die wel nog melkproducten en een occasioneel eitje at. Koekjes gingen vlot binnen en zoetekauw als ik was, deerde het me nog niet dat snoep veelal gelatine bevatte. Jaren gingen voorbij tot ik opnieuw een occasioneel visje aan mijn voedingspatroon toevoegde.
Fun fact: Enkel roze vis. Iets in mijn hoofd vond dat aangenamer. En zo at ik nu en dan een stukje zalm, een scampi of een garnaal. Al de rest was nog steeds taboe. Mijn gezondheid was goed en van tekorten was geen sprake.

Toen ik op mijn achttiende begon te studeren en op op kot ging, liet ik een aantal dingen weer vallen. Zo kocht ik zelf nooit vis en eieren, met periodes verving ik koemelk en yoghurt door soja, maar kaas behield ik. Wanneer ik in de weekends thuis kwam kon er wel nog eens vis op de menu staan. Het is rond deze periode dat ik mijn eerste voedingstekorten opliep. Een supplement hier en daar loste veel op, maar ik moest ook beter voor mezelf gaan zorgen. Het studentenleven is nu eenmaal niet de gezondste periode in een mens zijn bestaan.


Na mijn studies begon ik te werken en ging ik samenwonen (met een vleeseter). In samenspraak at ik af en toe vlees, kip en vis. Had ik meer energie? Misschien. Maar dat kwam meer door het evenwichtigere en gevarieerde eten dan dat er ook dierlijke producten de weg naar mijn bord vonden.  Misschien toch beide. Wie zal het zeggen?

Het is ook rond die tijd dat ik me bewust werd van de verschillen en gelijkenissen tussen lokale teelt en bio. Het ene staat niet gelijk aan het andere en wat ben je in godsnaam met bio als het eerst de halve wereld heeft moeten afleggen alvorens het op je bord ligt. Zonder al te drastisch te handelen begon ik kleine veranderingen door te voeren: bulk, bio, lokaal, seizoengebonden en less waste…

Wanneer je in een stad woont en ze al deze termen naar je hoofd gooien is het best nog gemakkelijk om je er over te informeren. Tegelijk waren er ook nog zoveel dingen waar ik niet genoeg over nadacht. Van waar komt de kip in mijn gekochte wrap? Een snel soepje van Knorr in plaats van eventjes tijd nemen om verse soep te maken.. Dat hoeft ook niet. De boog kan niet altijd gespannen staan. Laat me dan nog maar zwijgen over mijn voorliefde voor pizza met alles behalve verse groenten. Vaak was het ook een kwestie van liever lui dan moe zijn, en zeker na een drukke werkdag.


Intussen woon ik samen met een vriendin en gooiden we zo goed als alle dierlijke producten uit huis. Vlees, vis en gevogelte komt niet meer in onze koelkast. Net zoals we zuivel voor 99% buiten gooiden. De weinige hormonale onzuiverheden in mijn gezicht verdwenen en door bewuster om te gaan met natuurlijke en toegevoegde suikers, verdwenen ook mijn appelflauwtes en cranky moods. We kopen zoveel mogelijk in de bio-supermarkten, we doen aan less waste door waar mogelijk onverpakte producten te kopen en maken om de beurt zowel doordachte als snelle vegetarische en veganistische gerechten. Vegetarisch – want we eten nog eitjes die we kopen op de markt (gelegd door nog levende kippen die je er bij kan kopen) of in de biowinkel, waar ze je garanderen dat alles van lokale teelt komt. En we cheaten door af en toe strooikaas te gebruiken. Verder kopen en eten we vegan.

Is dat moeilijk? Nee – je moet jezelf gewoon goed informeren over wat je kan eten en genoeg variatie in je eten brengen. Informeer je, organiseer je en doe vooral waar jij je goed bij voelt. En vooral: eet af en toe toch ook eens een (veggie/vegan) hamburger of een frietje.

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

Noot: Ga niet zomaar – als vleeseter – van de ene dag op de andere vegan. Doe het geleidelijk aan, laat je bloed regelmatig controleren en luister vooral naar je lichaam. Zelf werd ik het uit overtuiging dat dierlijke producten niet nodig zijn. Mijn laatste bloedtest wees dat uit. Maar nog meer omdat er zodanig veel overproductie is, de vleesindustrie echt geen proper/eerlijk wereldje is en ik lichamelijke ongemakken proefondervindelijk weg krijg door dierlijke producten te laten vallen. Dat gezegd zijnde: Mama, wat denk je van ananas carpaccio en rijke salade met avocado voor vaderdag? 

10 gedachten over “Eat clean, stay fit and have a burger to stay sane.

    1. Minderen is de eerste stap. Maar doe het wel om je geweten en niet als dieet. Daar doe je jezelf enkel maar tekort mee. Zelf eet ik nog een klein beetje kaas, maar zo min mogelijk. Ik koop gewoon zelf geen dierlijke producten meer. Dat maakt het gemakkelijker. Maar vb paneermeel over je ovenschotel strooien ipv strooikaas is even goed om een lekker korstje te bekomen. Gewoon goed opzoeken 😉 You go girl.

      Liked by 1 persoon

      1. Het gaat hier om mijn gezondheid en milieuredenen,…..en het besef dat ik enorm veel vlees eet,….net zoals de rest van mijn gezin,…..nu kaas en zuivel wil ik wel blijven eten, ik eet het nu niet zo vaak……porties zijn al gehalveerd van vlees en als lunch is het al veggie…..stap voor stap :-).

        Like

  1. Het is fijn om eens een realistische kijk te hebben op wat het is om vegan te zijn/worden. Ik zelf ben opgegroeid met alles bio en eco, groeten en fruit uit de tuin, het huis verhitten met hout, kopen van tweedehands kleding, alles proberen the recycleren, het gebruik van water en elektriciteit zo min mogelijk te houden enzovoort. De vegan levensstijl ken ik eigenlijk alleen van wat ik zie op youtube en net vandaag schreef ik over hoe negatief en agressief die online community is, jou artikel is een veel fijnere aanpak 🙂

    Like

    1. Ik kijk zelf ook hee veel youtubers die vegan zijn, maar ik ik skip echt hun vlogs waarin ze anderen schuldgevoelens aanpraten. Laat mensen hun eigen research doen. Stap voor stap zelf laten beslissen hoe ver ze er in gaan.
      Daarnaast ben ik wel opgegroeid met de kennis van bewust en gevarieerd eten, ook met recycleren etc, maar het is pas met zelf volwassen te worden dat ik er zelf nog een tikkeltje ferventer in ben geworden.

      Ik las jouw artikel ook en ik snap je volkomen (ik reageer straks). Zoals ik zei, laat mensen zelf de dingen opzoeken, ondervinden en er uit leren.

      xx Naomi

      Like

  2. Ik zou ook graag vegan gaan maar het ding is, ik weet gewoon niet wat eten! Omdat ik zo weinig recepten ken moet ik het immens basic aka saai houden. Zeker ontbijt, ik zou niet weten wat te eten behalve havermout… Misschien tijd om eens een kookboekje aan te schaffen.

    Like

    1. Hej Lisa, koken hoeft echt niet saai te zijn he, zelfs als je niet veel kent én geen keukenprinses zijt. Dat laatste ben ik ook niet. Maar door veel te experimenteren leer je wel wat wel en niet samen past. Gisteren maakte ik vb vegan taco’s: tacoschelpen gevuld met gebakken tempeh (gehakt-achtig), courgette-tomaat stoofpotje en pijnboompitten. Daarover paneermeel voor wat een korstje te krijgen. En als side-dish maakte ik er zoete aardappel in de schil bij die ik gewoon met olie, zout en wat ander kruiden liet zacht worden in de oven. Niet veel werk & heel lekker.

      Vandaag was er dan nog leftover van de taco’s en maakte ik er nog quinoa bij waar ik wat mango en ananas onder roerde. Een snelle smoothie met sojamelk en havermout of muesli is ook altijd lekker…

      Er is zoveel dat je lekker easy en snel kan maken. Zelfs als student 😉
      Falen bestaat niet 🙂

      xx Naomi

      Like

Geef een reactie

