Het voorbije weekend hebben mijn huisgenote en ik onze woonkamer gebruikt als decor voor een heuse vriendinnen-fotoshoot en daarna de grote eettafel gebruikt als office of the day om alles te editen. En zo gebeurde het dat ik eindelijk een blogbericht neerpende over hoe ik het er na twee maand met een Capsule Wardrobe vanaf bracht. Voor wie hier nieuw is of niet goed meer weet waar ik het over heb, hier kan je alles nalezen. Ready? Set, go! 

Kleine throwback naar 22 februari: ik zat met mijn handen in mijn haar terwijl ik erg mijn best deed mijn overdaad aan kledij te sorteren. Uiteindelijk hield ik ZESENDERTIG kledingstukken over. Het moet van de lagere school geleden zijn dat ik zo weinig kledij in mijn kleerkast had. En eerlijk, ik zag dat hele plan niet zo goed zitten. Maar onder het mom “wie niet waagt, niet wint” ging ik er toch voor en zo geschiedde.

  

Positief:

  • Geen radeloze ochtenden meer: de avond ervoor kies ik een outfit en dat gaat heel gemakkelijk omdat de keuze gewoonweg veel kleiner is.
  • Je ziet direct wat je hebt en wat er in de wasmand zit.
  • BASICS! I learned to love good basics! Een basic shirt, een skinny en een blazer. Je bent instant ready voor zowel een werkdag als een avondje weg.
  • Je hebt minder miskopen want je weet hoe je garderobe er uit ziet en welke stuks je wel of niet nog nodig hebt.

Negatief:

  • De was & plas: Er moest echt een balans gevonden worden tussen wassen en nog een dagje laten luchten. Want met “maar” 36 stuks in je kleerkast heb je al snel het gevoel dat je niets meer hebt om aan te doen, maar tegelijk zit je wasmachine nog niet vol.
  • “Hé ik heb een leuk bloesje voor daar bij! Ah nee, dat zit niet in mijn capsule!” De eerste weken gingen gebukt onder uitspraken als deze. Gaandeweg vergat ik dan wel dat mijn andere kledij er ook nog was, maar in het begin was het écht wel aanpassen.

De conclusie na twee maanden: Er zijn meer positieve kanten dan negatieve. Beter zelfs; de negatieve zijn gewoon een kwestie van je gewoontes aanpassen. Dus besloot ik de voorbije week om gewoon verder te doen zoals ik bezig was. Momenteel zit ik wat in een overgangsfase waardoor er zowel zomer- als winterstuks in mijn kleerkast hangen. Maar eens we die verdomde aprilse grillen achter ons kunnen laten, verdwijnen die dikke wintertruien weer in mijn lades en is het enkel een zomerse capsule die overblijft. Mondayconfession: ik kocht ondanks alles wel 8 nieuwe items in plaats van mijn zelf opgelegde 4. Girls will be girls?

 

Als laatste ontving * ik onlangs een sweater met daarop “Blogging on Temps Pour Nous“. De trui is van MyOne-Off, het Belgische label waar ik eerder deze maand een blogpost over schreef. Lekker zacht en ideaal voor het wisselende lenteweer van de voorbije dagen. Ironie wil dat ik de foto’s eigenlijk buiten wou vastleggen op de gevoelige plaat, maar daar staken de hagelbuien van zondag een ferm stokje voor. Maar hier, van mij voor jullie: mijn sweater met mijn naam op. 

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

Hoe verliep jullie switch van winter- naar zomergarderobe?
*De sweater kreeg ik nav een eerder verschenen blogpost.

19 gedachten over “Did I do that? – Capsule Wardrobe

  1. Hmm dit zet mij aan om in begin mei, wanneer ik enkele dagen vrij heb, toch eens een grote kuis te doen in mijn kledij. Ik ga ook proberen zoveel mogelijk mijn kast te reduceren.
    Trouwens die schoenen zijn echt gaaf!

    Liked by 1 persoon

    1. Oh dankje. De schoenen zijn nochtans gewoon van H&M. Moest ze aardig inlopen, maar nu zitten ze wel super. En echt zeker doen. De eerste keer kwam ik voorbij zoveel kledij die ik eigenlijk echt nooit aandeed maar zomaar wat in mijn kleerkast lag te vergaan. Een groot deel verkocht ik, een deel staat nog steeds in de berging en en een nog groter deel deed ik naar de kringloopwinkel.

      Like

    1. Je kiest zelf hoe groot of hoe klein je je capsule maakt he. Online vind je blogs terug van 33stuks inclusief schoenen. Daar moest ik ook eens bij slikken. Maar meer dan echt “met weinig tevreden zijn”, gaat het hem over bewuster kledij kopen en appreciëren wat je allemaal al wel in je kast hebt hangen. Succes met je opkuis 😉 xx

      Like

    1. Meeste kledij die ik kocht, komt uit de winkel waar ik werk – ik werk voor COS. Of uit winkels uit dezelfde familie. Ik kocht wel niets in andere winkels. Dus ergens vind ik de missie wel vrij geslaagd. Intussen ben ik het echt gewoon en het begint echt terug leuk te worden om te zien dat alles in een tweedeurs kast past.

      Like

  2. Die trui is echt super leuk zeg! Heel origineel! Ik wil de capsule wardrobe ook gaan proberen. Het gaat een hele klus zijn om alles uit te zoeken maar het eerste begin heb ik gemaakt 🙂 ! Ik vind de paarse bomber ook super tof!

    Liked by 1 persoon

    1. En hoe vlot het uitkuisen van je kleerkast? De eerste stappen zijn inderdaad de moeilijkste 😦 maar eens je weet dat je hebt en niet hebt, vraag je je wel eens af waarom je per se alles wou houden. Een leuk trucje als je echt geen afscheid kan nemen van iets: de kapstok in de andere richting draaien en als hij er na x-tijd nog zo hangt toch maar gelijk doneren aan een goed doel.

      Like

  3. (Oei die ‘reactie’ die ik per ongeluk gaf was dus een ongelukje…) Wat een leuke stijl heb jij!!! Ik vind het idee van een capsule wardrobe oprecht heel tof! Ik zit er de laatste tijd ook over te denken om veel kledij te verkopen/weg te geven. Als ik heel eerlijk ben, wissel ik toch af tussen dezelfde stuks. Vanaf dat je goede basics hebt, ben je vertrokken toch? X

    Liked by 1 persoon

    1. Dankjewel 🙂 en inderdaad. Vanaf dat ke goeie basics hebt ben je echt al een heel eind. En dat hoeven echt geen klassieke basics te zijn, maar dingen die voor jou de basis van een garderobe vormen. Een cardigan in verschillende lengtes en diktes of kleedjes ik meerdere lengtes kunnen voor jou misschien belangrijker zijn dan een mooi wit hemd of de perfecte skinny jeans. Eerlijk jezelf reflecteren en evalueren helpt je hierbij een heel pak vooruit 😉

      Like

  4. Toffe trui! Ik ga morgen nog eens grondig door mijn kledingkast om dan alles naar Rekhet te brengen en er hopelijk zo nog een centje aan over te houden. Fijne manier om wat bewuster met je kledingcollectie om te gaan. En mooie trui heb je daar, bijzonder om er eentje te hebben met je blognaam op 🙂

    Like

Geef een reactie

