Hoi.

Voorbije tijd was het hier stil. Wie me hier en daar wat volgt weet intussen waarom dat kwam. Liefdesbreuken zijn nu eenmaal niet zo goed te combineren met bloggen over leuke en happy dingen. But I’m back. Still not recovered, maar klaar om de draad weer op te pakken. En dus heb ik voor jullie een nieuwe blogpost klaar.

Eentje in het teken van het bovenstaande, maar nog meer in teken van de grote verhuis die er bij komt kijken. Moet ik écht alle kledij mee verhuizen? En dus hier voor jullie: ik zal voor de tijd die me in dit huisje nog rest enkel 36 kledingstukken aandoen. Niet dat ik enkel maar 36 kledingstukken mee verhuis, maar de andere elvendertigduizend – op een paar stuks homewear na – stak ik alvast in dozen en zakken. Alvorens ik die beslissing écht maakte ging ik nog eens met de denkbeeldige snoeischaar door mijn kledij. Basics zijn nooit een slecht idee, maar eens je 10 zwarte tshirts blijkt te hebben en ook nog eens evenveel witte dan heb je wel genoeg basics. Note to self: lijstjes maken en mezelf goed inpeperen dat ik die de komende vijf jaar niet meer moet kopen. 

  

Terug naar de term ‘Capsule Wardrobe‘: Ik las er de voorbije dagen meerdere blogposts over – vroeger ook al eens, maar toen dacht ik serieus van “met alle Chinezen…” – en wil het wel eens een kans geven. Wie het concept kent, weet dat het eigenlijk capsules zijn voor telkens drie maand. Maar omdat ik tegen een verhuis aankijk beperkt ik het voorlopig tot een dikke maand. Als het me bevalt trek ik het door en wie weet leer ik zo wel om veel minder kleren te kopen. Iets met wijsheid en jaren, maar eerst zien en dan geloven. Dat vooral.

Voor wie het concept nog niet kent, hier wat meer uitleg. Je kiest dus een kleine hoeveelheid kledij uit (online vind ik vaak blogposts terug over 37stuks of de 3-3-3 methode). Daarbij let je er op dat je goede basics kiest. Een wit hemd en zwarte broek zijn een must, een blazer en een jurk zijn dat ook, maar je let er ook op dat je je hele capsule qua kleuren op elkaar afstemt. Je bent niets met kleuren die op elkaar vloeken, tenzij je graag hoofdpijn krijgt bij het opentrekken van je kleerkast. 

Ready, set go! Als eerste maakte ik al mijn kleerkasten leeg en sorteerde ik alles op soort. Op zich ligt alles al op soort en op kleur in mijn kast, maar om een mooi totaaloverzicht te krijgen besloot ik toch alles op en rond mijn bed te verzamelen. Per soort maakte ik nog eens drie stapeltjes: houden want doe ik elke dag aan, houden maar voor na de verhuis en ‘wat doet dit eigenlijk in mijn kleerkast?‘ .. Die laatste categorie ging dus regelrecht naar de kringloopwinkel.

  

En dan aan de slag. Alles wikken en wegen om toch maar niet boven die 36 stuks uit te komen. Liefst wat minder, anders is er geen ruimte meer om nog meer kleren te kopen die ik helemaal niet nodig heb, maar die te mooi zijn om niet in mijn kast te hebben hangen. De ene koopt games, de andere koopt snacks, ik koop kleren. En niet een beetje zo te zien.

Mijn uiteindelijke keuze?

  • Zes jurken. Wie wat oplet ziet dat ik voornamelijk van midi en maxi jurken hou. Zeker nu nog met het koude weertje. 
  • Zes broeken. Een zwarte en een bordeau skinny. Een culotte en 7/8 in het zwart. Een grijze wollen broek en een gifgroene klassieke broek. Een streepje kleur en spelen met textuur kan nooit kwaad. 
  • Twee zwarte overknee rokken. Mijn korte en lange rokken zijn niet altijd praktisch en dus borg ik ze op. 
  • Twee zwarte blazers. De ene kort maar boyfriend, de andere ietswat langer. Instant classy. 
  • Vier cardigans. Ook hier koos ik voor verschillende lengtes, kleuren en modellen. Afwisseling, you know. 
  • Vier hemden waarvan twee witte, en zwarte met witte stipjes (croptop-model) en een oversized blauwe. Die laatste kan ook op een panty of legging als jurkje. Heel handig. 
  • Drie t-shirts. Een witte en twee zwarte. Just the basics. Kleurtjes hou ik voor de zomer. En ik heb er veel! 
  • Drie sous-pulls. Hier koos ik voor één zwarte met rolkraag en een gewone zwarte en rode. Die laatste twee zijn ook nog eens dezelfde pulletjes. Gemakkelijk aangetrokken. Oh ze zijn allemaal van wol. Lekker warm als onderpulletje, maar bij warmer lenteweer al een ideale “T-shirt met lange mouwen”. Toch voor een koukleum als mezelf.
  • Als laatste koos ik vijf wollen truien en een sweater. De ene al wat dikker dan de andere. En dus ideaal voor het koudere weer. De sweater is dan weer handig voor een dagje thuis, al kom ik er ook wel de deur mee uit hoor. Effortless, zoals ze zeggen. Jullie zagen hem al vaker voorbij komen, die ene met moeidunie op. 

    

Resultaat: het lukte me om 36 items te kiezen. Maar ik geef toe dat ik wel wat heb valsgespeelt. Toch als je de “online-regels” moet volgen. Zo koos ik geen 37 items, maar telde ik daar mijn schoenen, jassen, sjaals en mutsen niet bij. De eerste fout. Ook legde ik al mijn onderhemdjes bij mijn ondergoed. En moest ik daar dus ook al geen rekening mee houden – toch tof hé, zo zelf regeltjes verzinnen. Last but not least; velen zetten hun boxen met andere kledij in een andere kamer. Omdat ik beetje moet kijken wat ik waar opberg voor de verhuis, hield ik de overige boxen in mijn andere kleerkast, vlak naast deze. Ik beloof plechtig – en op mijn communiezieltje, haha – dat ik niet zal valsspelen door stiekem in de boxen te gaan piepen.

Ter info: ik werk ik een kledingwinkel en heb daar niet echt kledingvoorschriften, maar natuurlijk draag ik dus het grootste deel van de tijd kledij van de winkel. Mijn capsule wardrobe is daar ook volledig op afgestemd. Wil je dit zelf ook proberen, maar heb jij wel specifieke kledingregels, stem dan jouw kast af op wat voor jou het beste werkt. Je kan online voldoende blogposts vinden die je inspireren en verder op weg helpen. Succes!

Liefs, Naomi

Volgen en delen kan mag moet:
InstagramFacebookTwitterPinterestBloglovin’

Ps: Ik geef mezelf een speling van 4 nieuwe items die er mogen bijkomen. Maar hoe minder hoe beter 🙂 Portemonnee blij, ik blij! Al ben ik dat ook met nieuwe kleren, dju. Also: de twee items linksonder tellen niet mee. Het zijn gemakkelijke truien die ik aantrek wanneer ik van mijn werk thuis kom. Zit gemakkelijker dan een hemdje dat tot boven toegeknoopt zit. 

17 gedachten over “Capsule wardrobe

  1. Interessant experiment! Ik heb zelf amper basics (om de één of andere reden vergeet ik dat altijd te kopen – te saai ofzo?) dus bij mij zou dit een rommeltje worden, haha. Ik ben heel benieuwd wat je er achteraf van vond! Veel sterkte trouwens met de break up, zo’n dingen zijn altijd kut en het is echt 100% begrijpelijk dat je hoofd momenteel niet echt naar bloggen staat.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik had lang ook niet echt basics. Een topje hier en 1 hemd zo nu en dan eens. Tot ik besloot (al even terug) eens te investeren in wat basics. De ene maand kocht ik een hemdje of twee in een neutrale kleur, de andere maand een blazer. Ook besloot ik enkel nog maar zwarte skinny jeans te kopen en kleurtjes (zoals de bordeaux) maar sporadisch toe te laten. Wel speel ik dan met stoffen en texturen en modellen/pasvormen om het interessant te houden. Maar ook met een minimum aan basics moet zo een project wel lukken hoor 🙂

      Like

      1. Verschillende texturen en stoffen doen al heel veel, inderdaad! Ik ben benieuwd naar de outfits die je gaat maken, hopelijk komen ze hier of op insta? Werk je trouwens in een winkel in Gent?

        Like

  2. Ik doe hetzelfde experiment sinds december vorig jaar… Geen al te groot succes tot hier toe (zo weinig kleren!) maar het helpt wel enorm om uit te zoeken wat ik nu precies wil bijhouden en wat zeker en vast weg mag… dus voor mij heeft het zo ook zijn voordelen 🙂

    Like

    1. Zit je dan nu op het einde van je eerste capsule? Als ik het goed lees komt er voor jou geen tweede? Indien het incl schoenen was geweest, had ik ook echt te weinig. Maar met enkel kledij vind ik het goed te doen. In het begin wat heimwee naar mijn duizend andere stuks, maar het lukt aardig.

      Like

Geef een reactie

