Gent, ge zijt lelijk.
Ge zijt een zeur, een ouwe hoer die schreeuwt om de schreeuw van onwetende toeristen – Ik hou van u, gij met uw flikkerende stadshal.
Ge zijt een seut, genoegen nemend met de knikkende bevestiging van een dagtoerist.

Boeken, boeken vol foto’s van de lege, kale Korenmarkt. Van de romantisch verlichtte Graslei en van het nieuwe bord “Neuzekesland” in het centraal station.

– Noot: Gent is nog trots genoeg om niet te claimen dat het een centraal en een ondergeschikt station heeft. Nee, ze staan beiden op zichzelf.

Opnieuw. Gent, ik hou van u – maar dan om bijna alles wat niet in de toeristische samengebonden bladen geschreven is. Gent, gij prachtige stad met duizend-en-één straten die ik nog steeds niet ken. Gij stad met uithoeken veel mooier dan de drukbezochte binnenstad. Gij stad met ontelbare mogelijkheden om niet in een traditioneel huisje te moeten wonen. Gij stad naar mijn hart. Gij stad waar ik mijn hart aan verloren heb.


 

Je zal het al door hebben. Ik woon dolgraag in Gent, maar ik ontsnap graag aan wat ik het tweede Brugge noem. Voetgangers die niet uitkijken, tramsporen die je elke dag willen vermoorden en de vele toeristen die je favoriete cafés bezetten omdat ze lazen dat je er dat ene speciale drankje krijgen kan. En kerstmarkt. Overal kramen met gezever en koek, om ter zoets. En jingles. Een mens komt er nog eens gek van.

Op zondag probeer ik te ontsnappen aan die drukte. Rust op zoeken, ver weg van het helse centrum. Wandelen langs waterwegen – altijd een dikke plus – of nieuwe bouwprojecten gaan bekijken. Vintage (window)shoppen bij Depot09 of een fietstochtje richting havengebied. Het zijn maar enkele van mijn all time favorites.

Doe het ook eens. Maar niet te vaak. Dat het op die plaatsen relatief rustig is, is net waarom ik er heen trek. Frisse lucht, geen kabaal maar industriële plaatsen die vragen om gefotografeerd te worden. Veel meer dan de graslei, de afzichtige stadshal of het Gravensteen. Plaatsen die nu nog dankbaar zijn, dat ze niet lastig gevallen worden door de horden toeristen die gedwee achter een gele paraplu aan lopen.

Liefs, Naomi

Ps: doe dit echt in het weekend. Door de week wordt er op veel plaatsen gewerkt en is het er zo mogelijk nog drukker – door verkeer – en lawaaieriger – door machines – dan in de binnenstad. 

To be honest: de foto’s werden genomen begin november. 

3 gedachten over “Ghent. 

Geef een reactie

