Hoi.

Van nu af post ik op donderdag in plaats van vrijdag. Dit omdat ik de zondagse insta-recap in het leven riep. Maar nu terug naar de orde van de dag: Eerder had ik het over eten en shoppen in Amsterdam. Vandaag zal ik het hebben over cultuur in de Nederlandse hoofdstad. Helaas pindakaas – hihi – ging heel veel van onze tijd op aan shoppen en heb ik niet zo heel erg veel te vertellen over de musea die er te bezichtigen zijn. We bezochten er “amper” twee en lieten bewust de meest voor de hand liggende links liggen. Het is niet dat jullie nood hebben aan een zoveelste beschrijving van het Anne Frank huis, net zoals ik evenmin zin had om – in de regen – aan te schuiven om er binnen te kunnen (also ik las dat je de kaartjes best goed op voorhand al koopt.) Eerlijk duurt het langst, niet?

Nadat we eerder al krom liepen van het lachen met woorden als snorfiets, tosti, jus d’orange, pinpas en polit-sie besloten we onszelf bij elkaar te rapen, het gure weer te trotseren en ons richting Stedelijk Museum te begeven. Heel wat duurder dan musea in Gent – ik betaalde €15 – maar zeker de moeite waard.

Als eerste deden we de (vaste) tentoonstelling over kunst en design na 1900. Iedereen die een beetje kunstgeschiedenis heeft gehad op school kent namen als Picasso, Mondriaan en Warhol. Maar ook Rietveld, Newman, de Maria waren aanwezig. Hieronder enkele foto’s.


  
  
     

Daarnaast was er (o.a.)ook een tijdelijke fototentoonstelling waarbij kunstwerken geschonken door Sander & Marieke Sanders te zien waren. Hier zag je kunstwerken van minder bekende kunstenaar. Eén er van was ‘PopP’ van Navid Nuur. Een naam die me – achteraf – bekend voorkwam. Bleek dat ik vroeger als eens een tentoonstelling van de man zag in het Gentse SMAK. Van toeval gesproken.


  

Het tweede museum dat we bezochten was het Foam – een van de drie (?) Fotografie musea in Amsterdam. Centraal gelegen langs de Keizersgracht is er het enkel voor zijn locatie al een echte aanrader. Als volwassene is het €10 en die is het zeker waard.


  

Een eerste tentoonstelling – We may have met before – gaat over zeven Chinese kunstenaars die elke hun toevoeging en/of kritiek geven op de de huidige consumptiemaatschappij in hun China, aan de hand van fotografie. Een tweede tentoonstelling – My life in the Bush of Ghosts – toont het werk van Paul Bogaers. Hij zoekt met zijn werk vooral waar het tweedimensionale stopt en het driedimensionale begint. Is het fotografie of installatie? De derde tentoonstelling is er eentje in het kader van Magnum. Niet de ijscrème, maar de fotografen. Magnum Contact Sheets laat de fotograaf vertellen. Je krijgt het volledige contactsheet te zien van foto’s die het “net niet” haalden van een andere en leest waarom.

Voor mij waren deze musea veel boeiender dan het Anne Frank huis, Red Light District of het Seksmuseum.
Wat we ook NIET deden: een wandeling door het Vondelpark, een foto met de woorden ‘I Amsterdam’, een fiets huren, een kroket uit de muur halen, een bezoekje aan een coffeeshop  of een boottochtje. Je kan niet alles doen!

Liefs, Naomi

2 gedachten over “Amsterdamn pt. 2

Geef een reactie

