We zijn maandag en intussen is mijn valiesje alweer mooi uitgepakt, ligt alles op zijn plaats en ben ik weer in te palmen voor een gezellig glaasje wijn in een Gents café, maar een dikke week geleden trok ik samen met een vriendin naar Amsterdam. En DAMN, wat hou ik van die stad! Me naar daar verbannen is alles behalve een straf, behalve dan wat de bijna-doodervaringen betreft met fietsers die overal uit het niets opduiken! Hier een leuke samenvatting van hoe Leau en ik het er van af brachten.

ETEN & DRINKEN

We begonnen ons reisje met te gaan eten bij Kade West. Een gezellig eethuisje waar je naast een lekkere hap ook nog eens terecht kan als je enkel een lekker wijntje – ja sorry altijd wijn, I know – wil drinken.


Er tegenover heb je Coffee Room, daar gingen we twee keer ontbijten. Koffie – duh – een croissantje, granola en een fruitsapje. Omdat we beiden nogal vasthouden aan ontbijtgewoonten lieten we het hartige voor wat het was, maar de sandwiches als ontbijt zagen er zeker even lekker uit. Nom nom nom, ik ruik ze nog. Verder kon je er heel wat bio en homemade dranken krijgen. Net als een bio eitje en héél véél gebakjes. De knappe barman was een leuk extraatje *wink*.



Tijdens het shoppen namen we op maandag snelle maar voedzame lunch bij Dr Blend. Je leest het misschien al, het was eigenlijk een juicebar. En wat voor eentje. Leau nam een goed vullende smoothie, ik nam een dik belegde sandwich. Na nog een koffie waren onze maagjes weer ferm tevreden en konden we verder. ’s Avonds vonden we – per toeval – de Foodhallen. Deze stonden al in onze zelf samengestelde gids, maar we hadden er gewoon los over gelezen. Kiekens? Wij? Jup! Maar terug naar de foodhallen. Iedereen onder jullie kent intussen wel het principe van een foodtruckfestival? Wel, bedenk je dat zo een site permanent blijft staan. Kramen en kramen vol heerlijk ruikende etenswaren. Probeer maar eens niet te zwichten. En dan heb ik het nog niet over de gin-tonics die er te krijgen waren. Dat het die dag (en ook dinsdag) ijskoud was én het maar tien minuutjes van ons hotel lag, was mooi meegenomen.


Op dinsdag liepen we – na ontbijt bij Coffee Room – rond in De Pijp en daar aten we bij Hutspot. Eigenlijk kan je daar “alles doen”, je kan er eten en drinken, lekker vergaderen of op jezelf werken én je kan er winkelen. Onderkoeld als we waren van het koude, gure regenweertje kozen we voor dampende thee en koffie. En alweer een rijkelijk belegde sandwich. Nog even pinnen & we konden onze dag weer verder zetten.

Als laatste heb ik het nog even over Kevin Bacon. Niet de acteur, maar de bar aan ons hotel. Daar kan je, zoals ik eerder al schreef, uitgebreid ontbijten. Toch indien je in het hotel verblijft. Maar ’s avonds is het gewoon een bar. En die is ook voor niet-hotelgasten open. Ga er gerust eens een cocktail drinken, een gin-tonic proeven of gewoon genieten van de leuke inrichting. Maar genoeg over eten. Tenslotte was dat niet de enige reden waarom we in amsterdam waren. Maar damn, alles was echt om ter lekkerst! Haha.

SHOPPEN

Voor ik er aan begin even zeggen dat we de winkels die ook in België te vinden zijn links lieten liggen. Wat deden we dan wel; kleine winkeltjes die we vaak vonden via blogs met reviews. Eentje daarvan was Piet Moodshop. Zeker een aanrader voor wie naar Amsterdam trekt om te shoppen.

We begonnen in de negen straatjes. Op voorhand dacht ik – verkeerdelijk – dat hier heel wat typische toeristenwinkeltjes zouden zitten, maar niets was minder waar. Gaf me een ongelimiteerde bankkaart en ik ging er helemaal loos. Damn, again. We kochten vintage bij Zipper, werden we verliefd op The Darling, liepen binnen bij Anecdote en ik vroeg me serieus af of het overdreven zou zijn om alweer een nieuwe bril te kopen bij Ace and Tate. Daarna bleven we even kijken voor de etalage van Roerende Zaken. En dit zijn maar enkele adresjes. Kijk zeker eens hier voor een quasi volledig overzicht van de negen straatjes. We liepen ook binnen bij Weekday, Lush & Monki. Maar die winkels kennen jullie waarschijnlijk wel al.


  

Ook in De Pijp gingen we eens kijken wat voor leuke winkeltjes er te vinden waren. Kleine winkeltjes zoals Ana + Nina, Charlie + Mary  of The GatherShop zijn allen om ter charmants. Ook bij Brick Lane konden we onze portemonnee niet gesloten houden Maar het leukste extraatje vonden we Hutspot; daar stond er een photoautomat in de winkel. Hoe cool?!


  
    

Als laatste trokken we naar de Haarlemmersstraat en -dijk. We waren er eerder al eens gaan rondlopen, maar na sluitingstijd. Op die manier konden we al aardig wat windowshoppen en impulsaankopen vermijden. Best moeilijk met winkels als Six and Sons, My OH My en Restored. Bij Cloud Nine hadden ze dan weer de meeste schattige Alpaca knuffel ooit! DAAAMN! Ik wil terug. Maar mijn portemonnee is leeg, mijn voetjes nog wat gezwollen en het echte leven gaat gewoon door. Maar mama, die alpaca voor Kerstmis?

Liefs, Naomi

Ps: over onze culturele verrijkingen heb ik het later nog een keertje. Maar eerst vertel ik jullie vrijdag hoe de nieuwste pop-up winkel in Gent er uitziet. En wat ik er kocht. Stay tuned. 

7 gedachten over “Amsterdamn

    1. Oh dankje! Ik was gisteren inderdaad bij de pre-launch. Ik stond ook een tijdje naast jou, maar je was druk aan het babbelen 🙂 Next time I’ll say hi! Ik beloof het op mijn moederzieltje.

      Xx

      Like

  1. Wat schrijf jij geweldig leuk en vlot zeg, ik heb direct een glimlach op mijn gezicht! Zelf ben ik meer een Rotterdam-fan, ik vind Amsterdam veel te druk. Hoewel deze adresjes wel allemaal erg goed klinken ^^

    Liked by 1 persoon

    1. Ik ging zelf ook al naar Rotterdam. Ook heel leuk, maar dag was met mijn vriend en toen hebben we niet echt gewinkeld. Kan dus niet goed vergelijken. Maat sowieso dat in Rotterdam ook heel tof vond. Misschien dat ik er in de (nabije) toekomst nog eens terug ga om te gaan shoppen.

      Like

Geef een reactie

