Personal/Travel

Designmuseum Gent

Regen. Regen en nog eens regen. En wie heeft er net nu verlof. Juist ja, ik. Shoppen is niet aan de orde wegens een citytrip naar Amsterdam dat voor de deur staat. Wandelen .. Gho ja, het regent dat het giet. En eindeloos TV kijken of laptopstaren is na een tijd ook niet echt geestverruimend meer. (Lees: Herhalingen op Vitaya gaan na een tijd ook gewoon tegen steken)

Je kan een boek lezen, maar dat gaat bij mij in fases. En momenteel boeien boeken – zonder prentjes – me niet echt. Dan maar naar een museum. Als -26jarige is dat in Gent zeker een aanrader: hallo jongerentarief van €2. En dit voor zowat alle Gentse musea; het Designmuseum, Het Huis van Alijn, Het Stam, SMAK, MIAT, MSK,.. Keuze in overvloed dus.

Gisteren besloot ik naar het Designmuseum te gaan. Daar kan je momenteel de tentoonstelling ‘DesignDerby‘ bekijken: “Design museum Gent toont in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam een overzicht van 200 jaar vormgeving uit België en Nederland. Ruim 500 zorgvuldig geselecteerde designobjecten, variërend van rijk bewerkt zilver, glaswerk en keramiek tot hedendaagse meubels, mode en grafisch design, zijn in chronologische volgorde, parallel aan elkaar te zien…” Ik woon er vlakbij, had er al over gelezen – dankzij Eva Mouton – en vond het wel een gepaste dag om mijn hoofd er eens binnen te steken.

De tentoonstelling begint direct met een grote mural, getekend door Eva Mouton, dat de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders aankaart. Speels, hilarisch en typisch Eva. Zet je gerust eventjes neer op een van de bankjes, neem de tijd om alles te lezen en laat nu en dan maar onbeschaamd eens een lach ontsnappen. Want dat is het meer dan waard!

Daarna volg je iets gewoon de borden met de jaartallen. Soms is het wat kijken of je nu naar links of rechts moet – of ik ben gewoon slecht in zo’n dingen – maar het wijst zichzelf uit. De tentoonstelling begint met voorwerpen te tonen van ongeveer 1840 en eindigt met design/kunst van vandaag, waarbij je je de vraag kan stellen waar de grens ligt tussen functioneel design en kunst. Zeker een aanrader. Al was het maar alleen om het gebouw en zijn vele kamers te bewonderen. (Ik nam bewust geen foto’s van de tentoonstelling zelf: je MOET echt zelf gaan kijken)


Naast de mural van Eva Mouton is er ook nog een interactieve audiovisuele installatie van Dominique Pauwels en Maarten Craeynest. Daar riepen luidsprekers woorden als liefje, lieveling, poezewoefje en scheetje naar jou. Ze reageerde op beweging en merkten het ook op of traag of snel voorbij kwam. Soms waren de woorden minder lief. Of ik het naar mijn zin had? Kijk vooral naar het bijhorende filmpje.

Daarnaast bezochten we ook de tentoonstelling over Maarten Van Severen – inbegrepen in de prijs. Een niet heel grote, maar wél erg boeiende tentoonstelling. Omdat ik het zelf niet goed kan omschrijven kopieer ik de omschrijving van de website zelf: “De vernieuwde opstelling hedendaags design laat zien wat vormgeven voor Maarten Van Severen (1956-2005) betekende. Over generaties en nationaliteiten heen brengt de presentatie zijn ontwerpen in verband met die van anderen: designers, architecten en kunstenaars van wie het werk hem geïnspireerd heeft of verwantschap vertoont met het zijne. Ze belicht aspecten van vormgeving die nog steeds relevant zijn voor ontwerpers van vandaag”

 

Liefs, Naomi

Geef een reactie

